Jesteś tutaj

Procedura skarg i wniosków

PROCEDURA PRZYJMOWANIA I ROZPATRYWANIA SKARG I WNIOSKÓW
w Miejsko-Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Dąbrowie Tarnowskiej

Podstawa prawna

  1. Ustawa z dn. 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz.U. 2018 poz. 2096 z późn.zm.).
  2. Rozporządzenie Rady Ministrów z dn. 8 stycznia 2002r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz.U. z 2002r., nr 5, poz. 46 z późn.zm.).

Rozdział I

Przyjmowanie i rejestrowanie skarg i wniosków

  1. W Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej i Wsparcia Rodziny w Dąbrowie Tarnowskiej wnoszący skargi i wnioski przyjmowani są przez Dyrektora.
  2. Dyrektor przyjmuje skargi i wnioski w poniedziałki od godz. 8.00 do godz 16.00 oraz wtorki w godz. 15:00 do 16:00 (w tym od 15:30 do 16:00 po godz. pracy)
  3. Na tablicy ogłoszeń w poczekalni MOPSiWR umieszczona jest informacja dotycząca terminu i czasu przyjmowania skarg i wniosków.
  4. Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie, telegraficznie lub za pomocą dalekopisu, telefaksu, poczty elektronicznej, a także ustnie do protokołu.
  5. Pracownik MOPSiWR, który otrzymał skargę dotyczącą jego działalności, obowiązany jest przekazać ją niezwłocznie Dyrektorowi.
  6. Dyrektor prowadzi rejestr skarg i wniosków.
  7. Skargi i wnioski przekazane przez redakcje prasowe, radiowe i telewizyjne oraz organizacje społeczne podlegają rozpatrzeniu i załatwieniu w takim samym trybie, jak skargi i wnioski osób fizycznych i prawnych.
  8. Do rejestru wpisuje się także skargi i wnioski, które nie zawierają imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego - anonimy.
  9. Rejestr skarg uwzględnia następujące rubryki:
    1. liczba porządkowa,
    2. datę wpływu,
    3. data rejestrowania,
    4. dane teleadresowe skarżącego/wnioskodawcy,
    5. przedmiot skargi/wniosku/petycji,
    6. imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za załatwienie sprawy,
    7. sposób załatwienia,
    8. termin załatwienia ( ustawowy/rzeczywisty),
    9. data załatwienia.

Rozdział II

Kwalifikowanie skarg i wniosków

  1. Kwalifikowania spraw jako skargi lub wnioski dokonuje Dyrektor.
  2. Każda sprawa zakwalifikowana przez Dyrektora jako skarga lub wniosek wpisywana jest do rejestru skarg i wniosków.
  3. Jeśli z treści skargi lub wniosku nie można ustalić ich przedmiotu, Dyrektor wzywa wnoszącego o wyjaśnienia lub uzupełnienia, z pouczeniem, że nieusunięcie braków spowoduje pozostawienie skargi lub wniosku bez rozpoznania.
  4. Skargi/wnioski, które nie należą do kompetencji MOPSiWR w Dąbrowie Tarnowskiej, należy zarejestrować, a następnie pismem przewodnim przesłać zgodnie z właściwością, zawiadamiając o tym równocześnie wnoszącego albo zwrócić mu sprawę wskazując właściwy organ, kopię pisma zostawić w dokumentacji MOPSiWR.
  5. Skargi/wnioski, które dotyczą kilku spraw podlegających rozpatrzeniu przez różne organy, należy zarejestrować, następnie pismem przewodnim przesłać odpisy właściwym organom, zawiadamiając o tym równocześnie wnoszącego, a kopie zostawić w dokumentacji MOPSiWR.
  6. Skargi/wnioski anonimowe po dokonaniu rejestracji pozostają bez rozpoznania.

Rozdział III

Rozpatrywanie skarg i wniosków

  1. Skargi/wnioski rozpatruje Dyrektor lub osoba przez niego upoważniona.
  2. Z wyjaśnienia skargi/wniosku sporządza się następującą dokumentację:
    1. oryginał skargi/wniosku,
    2. notatkę służbową informującą o sposobie załatwienia skargi/wniosku i wynikach postępowania wyjaśniającego,
    3. materiały pomocnicze zebrane w trakcie wyjaśniania skargi/wniosku,
    4. odpowiedź do wnoszącego, w której został powiadomiony o sposobie rozstrzygnięcia sprawy wraz z urzędowo potwierdzonym jej wysłaniem,
    5. inne pisma, jeśli sprawa tego wymaga.
  3. Odpowiedź do wnoszącego winna zawierać:
    1. oznaczenie organu, od którego pochodzi,
    2. wyczerpującą informację o sposobie załatwienia sprawy z odniesieniem się do wszystkich zarzutów/wniosków zawartych w skardze/wniosku,
    3. faktyczne i prawne uzasadnienie, jeżeli skarga/wniosek została załatwiona odmownie,
    4. imię i nazwisko, stanowisko służbowe osoby rozpatrującej skargę.
  4. Pełna dokumentacja po zakończeniu sprawy przechowywana jest w sekretariacie MOPSiWR.
  5. Skarga dotycząca określonej osoby nie może być przekazana do rozpatrzenia tej osobie ani osobie wobec której pozostaje ona w stosunku nadrzędności służbowej.

Rozdział IV

Terminy rozpatrywania skarg i wniosków

  1. Skargę/wniosek rozpatruje się bez zbędnej zwłoki.
  2. Skargę/wniosek rozpatruje się:
    1. do czternastu dni, gdy skargę wnosi poseł na Sejm, senator lub radny,
    2. do miesiąca, gdy wszczyna się postępowanie wyjaśniające,
    3. do dwóch miesięcy, gdy skarga/wniosek jest szczególnie skomplikowana,
  3. Do siedmiu dni należy:
    1. przesłać skargę/wniosek do właściwego organu z powiadomieniem wnoszącego lub zwrócić ją wnoszącemu ze wskazaniem właściwego organu, jeżeli skarga/wniosek została skierowana do niewłaściwego organu,
    2. przesłać skargę/wniosek do wnoszącego z odpowiednim wyjaśnieniem, jeżeli trudno jest ustalić właściwy organ lub gdy właściwy jest organ wymiaru sprawiedliwości,
    3. przesłać odpisy skargi/wniosku do właściwych organów z powiadomieniem wnoszącego, jeżeli sprawy w nich poruszane dotyczą różnych organów,
    4. przesłać informację do wnoszącego o przesunięciu terminu załatwienia skargi/wniosku z podaniem powodów tego przesunięcia,
    5. zwrócić się z prośbą do osoby wnoszącej o przesłanie dodatkowych informacji dotyczących skargi/wniosku,
    6. udzielić odpowiedzi w przypadku ponowienia skargi/wniosku, w której brak jest wskazania nowych okoliczności sprawy.

MOPSiWR w Dabrowie Tarnowskiej