W dniu 13 luty 2019 r. w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej i Wsparcia Rodziny w Dąbrowie Tarnowskiej odbyły się warsztaty dla wszystkich Uczestników Projektu „Droga do sukcesu”. W związku z obchodzonym w lutym „Tygodniem Pomocy Osobom Pokrzywdzonym Przestępstwem” prowadząca spotkanie Pani Psycholog – mgr Anita Nowak, hasłem przewodnim uczyniła temat cyberprzemocy.
„Żadna przemoc nie poskramia, lecz rozdrażnia człowieka”
Lew Tołstoj
Podczas warsztatów priorytetem było zwrócenie uwagi na zjawisko cyberprzemocy, w tym uświadomienie Uczestników Projektu na temat wirtualnej przemocy oraz uwrażliwienie na specyfikę problemu, związaną przede wszystkim z możliwymi konsekwencjami tego typu działań. W pierwszej kolejności Pani Psycholog zapoznała wszystkich z definicją cyberprzemocy, która oznacza rodzaj przemocy stosowanej przy wykorzystaniu Internetu i środków komunikacji elektronicznej, m. in. telefonów komórkowych. Cyberprzemoc to zagrożenie, które możemy podzielić na kilka rodzajów i które z roku na rok rozszerza swój zasięg, dotykając coraz większą część populacji. Wraz z rozwojem mediów elektronicznych i wzrostem ich popularności, problemy takie jak przemoc i uzależnienia „zainfekowały” również świat wirtualny. W związku z coraz większą dostępnością do mediów dla dzieci i coraz szerszą gamą możliwości, jakie te media oferują, poważnym zagrożeniem dla najmłodszych stają się również ich rówieśnicy. Pani Psycholog skupiła się szczególnie na uwrażliwieniu Uczestników Projektu na zagrożenia w odniesieniu do dzieci.
W związku z tym, że nie jesteśmy w stanie odciąć dziecka od Internetu, najważniejsze, co możemy zrobić, to nauczyć je, jak się w nim odnaleźć. Brak świadomości zagrożeń, jakie czekają w sieci sprawia, że dziecko jest na nie bardzo podatne. Dzieci zazwyczaj nie uświadamiają sobie, jak krzywdzące mogą być działania podejmowane online, a ofiary cyberprzemocy pozostawione sam na sam z problemem często nie potrafią sobie z nim poradzić. W przypadku takich zjawisk, jak cyberprzemoc, czy uzależnienie od Internetu najważniejsza jest profilaktyka. Dzięki wiedzy i nauce odpowiednich umiejętności, jesteśmy w stanie rozpoznać zagrożenie i odpowiednio na nie zareagować. Dlatego bardzo ważną rolę w przeciwdziałaniu cyberprzemocy pełni najbliższe otoczenie dziecka. Rodzice powinni podejmować działania profilaktyczne oraz szybko interweniować w sytuacji, gdy zachodzi podejrzenie, że dziecko jest ofiarą lub sprawcą przemocy w sieci.
Uczestnicy Projektu, nie tylko zapoznali się ze znaczeniem słowa cyberprzemocy, ale nauczyli się ją rozpoznawać ale też zapoznali się z podstawowymi formami zjawiska, takim jak:
rejestrowanie filmów i robienie zdjęć wbrew czyjejś woli;
publikowanie cudzych zdjęć i filmów bez zgody;
rozsyłanie fałszywych informacji, które mają za zadanie skompromitować bądź zawstydzić dana osobę;
nękanie, ośmieszanie, poniżanie czy wręcz prześladowanie za pomocą Internetu lub telefonu komórkowego;
stosowanie mowy nienawiści wobec konkretnej osoby lub grupy;
straszenie, szantażowanie, grożenie;
włamywanie się na cudze konto poczty internetowej, profilu społecznościowego itp.;
podszywanie się pod inną osobę (kradzież tożsamości internetowej, podszywanie się na przykład pod dziecko itp.);
pisanie obraźliwych komentarzy na portalach społecznościowych, forach, blogach itp.;
tworzenie obrażających kogoś treści internetowych.
Jednym z efektów przeprowadzonych zajęć było wypracowanie reguł bezpiecznego i kulturalnego korzystania z sieci oraz zasad reagowania w sytuacjach cyberprzemocy. Skoro dziecko ma dostęp do Internetu musimy ustalić z nim pewne zasady, które będą go obowiązywały podczas korzystania z Internetu. Dziecku musi być pewne, że zapewniamy mu bezpieczeństwo, wobec tego często z nim rozmawiajmy na temat przemocy i cyberprzemocy, czym ona jest, uczulajmy dzieci, że zawsze mogą do nas zwrócić się o pomoc jeśli są ofiarami lub świadkami cyberprzemocy.
Zajęcia z Panią Psycholog trwały cztery godziny i ponownie cieszyły się dużym zainteresowaniem. Podczas spotkania omówiono dodatkowo sytuacje i przykłady cyberprzemocy i hejtu, a zdobyta podczas spotkania wiedza pozwoli Uczestnikom Projektu na czas rozpoznawać niepokojące sygnały oraz pozwoli w odpowiedni sposób zareagować. Grupa podczas spotkania wykazała się bardzo dużą aktywnością i zaangażowaniem.
Warsztaty zrealizowane zostały w ramach aktywnej integracji o charakterze społecznym. Dodatkowo, dla dzieci Uczestników, na czas prowadzonych warsztatów została zapewniona konieczna opieka.
Projekt dofinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020.
Szczegółowe informacje na temat projektu oraz jego realizacji można uzyskać w Biurze Projektu
w MOPSiWR w Dąbrowie Tarnowskiej, pok. nr 18, I piętro:
Poniedziałek: 8:30-16:30
Wtorek - Piątek: 07:30-15:30
oraz pod numerem telefonu (14) 657-83-83
MOPSiWR w Dabrowie Tarnowskiej