Jesteś tutaj

Projekt socjalny - "Asystenci rodziny są wśród nas"

Logo zdjęcie asystencji rodzinyW dniu 24 maja 2018r. w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej i Wsparcia Rodziny w Dąbrowie Tarnowskiej odbyła się prelekcja pt. "Asystenci rodziny są wśród nas" w ramach realizacji przez pracowników socjalnych Iwonę Bartula oraz Angelikę Piekielniak  projektu socjalnego „Asystenci rodziny są wśród nas. Prelekcja została przeprowadzona przez Panią Asystent rodziny  Mariolę Garncarz  zatrudnioną w MOPSiWR. Podczas prelekcji  poruszone były zagadnienia związane z zakresem działań, funkcje i zadania oraz  uprawnienia asystenta rodziny. W prelekcji udział wzięli zaproszeni Dyrektorzy Szkół Podstawowych i Przedszkoli wraz gronem  pedagogicznym  z terenu miasta i gminy Dąbrowa Tarnowska  oraz Pani Dyrektor Katarzyna Hałun  z pracownikami  Działu Wsparcia Rodziny.

Asystent rodziny:

Asystent rodziny nie jest opiekunem lecz nosicielem zmian. Przez pewien czas towarzyszy i wspiera rodzinę z dziećmi aby w przyszłości samodzielnie potrafiła pokonywać trudności życiowe, zwłaszcza dotyczące opieki i wychowania potomstwa oraz stworzyła im optymalne warunki do prawidłowego rozwoju. (*)

Kto może zostać asystentem rodziny, jakie musi spełniać wymogi zgodnie z Ustawą o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej:

Rodzina Razem Zdjęcie

USTAWA
z dnia 9 czerwca 2011 r.
o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 998)

Asystentem rodziny może być osoba, która:

  1. posiada:
    1. wykształcenie wyższe na kierunku pedagogika, psychologia, socjologia, nauki o rodzinie lub praca socjalna lub
    2. wykształcenie wyższe na dowolnym kierunku uzupełnione szkoleniem z zakresu pracy z dziećmi lub rodziną i udokumentuje co najmniej roczny staż pracy z dziećmi lub rodziną lub studiami podyplomowymi obejmującymi zakres programowy szkolenia określony na podstawie ust. 3 i udokumentuje co najmniej roczny staż pracy z dziećmi lub rodziną lub
    3. wykształcenie średnie i szkolenie z zakresu pracy z dziećmi lub rodziną, a także udokumentuje co najmniej 3-letni staż pracy z dziećmi lub rodziną;
  2. nie jest i nie była pozbawiona władzy rodzicielskiej oraz władza rodzicielska nie jest jej zawieszona ani ograniczona;
  3. wypełnia obowiązek alimentacyjny – w przypadku gdy taki obowiązek w stosunku do niej wynika z tytułu egzekucyjnego;
  4. nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe.

Odbiorcy Usługi asystenta rodziny.

Usługa asystenta rodziny kierowana jest do rodzin przeżywających trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych, w tym: Rodziny, których dzieci przebywają obecnie w pieczy zastępczej, natomiast istnieje szansa ich powrotu do środowiska rodzinnego;

Rodziny zagrożone umieszczeniem dzieci w pieczy zastępczej;

Rodziny, u których występują okresowe trudności w realizacji funkcji opiekuńczo-wychowawczych.

Funkcje i zadania asystenta rodziny:

Do funkcji asystenta rodziny zaliczono funkcję wsparcia psychiczno-emocjonalnego, diagnostyczno-monitorującą, opiekuńczą, doradczą, mediacyjną, wychowawczą, motywująco – aktywizującą, koordynacji działań skierowanych na rodzinę. Zakres zadań asystenta rodziny obejmuje cztery obszary: bezpośrednią pracę z rodzicami, bezpośrednią pracę z dziećmi, działania pośrednie realizowane na rzecz dziecka i rodziny, organizację własnego warsztatu pracy. (1)

Wśród funkcji, realizowanych przez asystenta rodziny znajdują się:

  • funkcja wsparcia psychiczno - emocjonalnego, której podstawowym zadaniem jest przezwyciężenie narastających trudności życia codziennego,
  • funkcja diagnostyczno-monitorująca- będące podstawą do wszczęcia prawidłowych i skutecznych działań opiekuńczych
  • funkcja opiekuńcza mająca na celu prezentowanie, przywrócenie bądź nauczenie prawidłowej opiekę nad dzieckiem
  • funkcja doradcza, która pełni rolę obejmującą poradnictwo w zakresie prawa, ekonomii, społecznego funkcjonowania w rodzinie i poza nią, a także prowadzenia gospodarstwa domowego oraz kontaktu z różnymi urzędami i instytucjami,
  • funkcja mediacyjna, tz. pomoc w zażeganiu konfliktów, nauka porozumiewania się członków rodziny będących w konflikcie, zażegnanie konfliktów,
  • funkcja wychowawcza- uposażenie rodziców w umiejętności wychowawcze
  • funkcja motywująco – aktywizacyjna- mająca na celu motywowanie do zmian w różnych dziedzinach życia
  • funkcja koordynacji działań skierowanych na rodzinę- pozyskiwanie wiedzy na temat działań prowadzonych w rodzinie przez inne instytucje.

Zadania asystenta rodziny określa art. 15 ustęp 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej:

  • opracowanie i realizacja planu pracy z rodziną we współpracy z członkami rodziny i w konsultacji   z pracownikiem socjalnym;
  • opracowanie, we współpracy z członkami rodziny i koordynatorem rodzinnej pieczy zastępczej, planu pracy z rodziną, który jest skoordynowany z planem pomocy dziecku umieszczonemu w pieczy zastępczej;
  • udzielanie pomocy rodzinom w poprawie ich sytuacji życiowej, w tym w zdobywaniu umiejętności prawidłowego prowadzenia gospodarstwa domowego;
  • udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów socjalnych;
  • udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów psychologicznych;
  • udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych z dziećmi;
  • wspieranie aktywności społecznej rodzin;
  • motywowanie członków rodzin do podnoszenia kwalifikacji zawodowych;
  • udzielanie pomocy w poszukiwaniu, podejmowaniu i utrzymywaniu pracy zarobkowej; motywowanie do udziału w zajęciach grupowych dla rodziców, mających na celu kształtowanie prawidłowych wzorców rodzicielskich i umiejętności psychospołecznych;
  • udzielanie wsparcia dzieciom, w szczególności poprzez udział w zajęciach psychoedukacyjnych;
  • podejmowanie działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i rodzin;
  • prowadzenie indywidualnych konsultacji wychowawczych dla rodziców i dzieci;
  • prowadzenie dokumentacji dotyczącej pracy z rodziną;
  • dokonywanie okresowej oceny sytuacji rodziny, nie rzadziej niż co pół roku;
  • monitorowanie funkcjonowania rodziny po zakończeniu pracy z rodziną;
  • sporządzanie, na wniosek sądu, opinii o rodzinie i jej członkach;
  • współpraca z jednostkami administracji rządowej i samorządowej, właściwymi organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami i osobami specjalizującymi się w działaniach na rzecz dziecka i rodziny;
  • współpraca z zespołem interdyscyplinarnym lub grupą roboczą lub innymi podmiotami, których pomoc przy wykonywaniu zadań uzna za niezbędną.

Asystent rodziny grafika

Uprawnienia asystenta rodziny:

  • wglądu do dokumentów zawierających dane osobowe członków rodziny, niezbędne do prowadzenia pracy z rodziną,
  • występowania do właściwych organów władzy publicznej, organizacji oraz instytucji o udzielenie informacji (w tym informacji i dokumentów zawierających dane osobowe) niezbędnych do udzielenia pomocy rodzinie,
  • uzyskiwania od podmiotów udzielających świadczeń zdrowotnych informacji o stanie zdrowia członków rodziny w zakresie niezbędnym do udzielenia pomocy rodzinie i w związku z wykonywaną pracą.

SYSTEM WSPARCIA RODZINY

Współpraca między instytucjami.

Rolą asystenta rodziny jest kontakt z wymienionymi instytucjami, pozyskiwanie informacji o członkach rodziny i ich sytuacji.

Asystent rodziny pomaga zrealizować to, co rodzina chce oraz co inne służby społeczne wymagają od rodziny.

Prawidłowa współpraca między instytucjami jest kluczem do sukcesu.

Dekalog asystenta rodziny:

  1. Uważa, że rodzina jest najlepszym miejscem właściwego rozwoju dziecka.
  2. Każdego traktuje jako podmiot, istotę odrębną i indywidualną.
  3. W kontaktach z dziećmi i rodzinami nie kieruje się nigdy stereotypami ani uprzedzeniami.
  4. Podejmując wszystkie decyzje, kieruje się dobrem dziecka.
  5. Zanim podejmie decyzję, pyta o zdanie rodzinę i dziecko.
  6. Wyznaje zasadę, że tylko współpraca i własny przykład oraz zaangażowanie dają dobre wyniki.
  7. Uważa, że wszyscy mamy prawo do błędu, nie popełnia ich tylko ten, który nic nie robi. Błądzić jest rzeczą ludzką, ale głupotą - tkwić w błędzie.
  8. Stale rozwija swoje kompetencje i dbam o siebie.
  9. Szuka  wsparcia, przeciwdziałam wypaleniu zawodowemu.
  10. Nie wyręcza swoich  podopiecznych.

STEREOTYPY:

Korepetytor: uczy dzieci, odrabia zadania,

Pomoc domowa: sprząta, gotuje, robi zakupy,

Kierowca: wozi rodzinę w razie potrzeby,

Opiekunka: zostaje z dzieckiem.

 

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej i Wsparcia Rodziny w Dąbrowie Tarnowskiej wyraża podziękowanie Pani Marioli Garncarz za współpracę i przedstawienie ważnych informacji na temat  zakresu działań Asystenta rodziny.

MOPSiWR w Dabrowie Tarnowskiej