Jesteś tutaj

Świadome rodzicielstwo: Pułapki zaniedbania czyli jak mądrze zaspokajać potrzeby najmłodszych

Rodzicielstwo - grafikaW dniu 21 maja 2018r. w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej i Wsparcia Rodziny w Dąbrowie Tarnowskiej odbył się drugi cykl szkolenia pt.” Świadome rodzicielstwo -Pułapki zaniedbania czyli jak mądrze zaspokajać potrzeby najmłodszych”, Zaniedbanie jako forma przemocy wobec dzieci i kończący  realizację przez pracowników socjalnych Iwonę Bartula oraz Angelikę Piekielniak projektu socjalnego „Asystenci rodziny są wśród nas”. Szkolenie zostało przeprowadzone przez Panią Psycholog Natalię Lech zatrudnioną w MOPSiWR w Dąbrowie Tarnowskiej. W szkoleniu udział wzięli zaproszeni rodzice z Gminy Dąbrowa Tarnowska oraz Pani Dyrektor Katarzyna Hałun wraz z pracownikami Działu Wsparcia Rodziny. Pani psycholog poruszyła szereg zagadnień dotyczących dzieci.

Chcąc wspierać swoje dzieci w optymalnym rozwoju, musimy stwarzać im warunki, by ich potrzeby bezpieczeństwa, więzi i satysfakcji były zaspokojone. Kiedy rodzice mają w sobie spokój, radość i spełnienie, łatwiej im tym sam obdarzyć rodzinę.

WSPÓLNY CZAS – DLA DZIECKA RÓWNIE WAŻNY JAK POTRZEBA BEZPIECZEŃSTWA

Czas jest jednym z cenniejszych zasobów, stale nam go brakuje, gdzieś się spieszymy, a niektóre ważne sprawy odkładamy na później. Budowanie relacji z dzieckiem opartej na wzajemnym szacunku i zaufaniu wymaga wspólnego spędzania czasu.

Foto - zegar - projekt socjalny

DLATEGO TEŻ: Zamiast kolejnej zabawki/ ubrania/ słodyczy itp. – PODARUJMY DZIECIOM SWÓJ CZAS!!!

WARTO SZCZERZE SPYTAĆ SIEBIE:

Jaką relację chcę zbudować ze swoim dzieckiem?

Jak teraz spędzam z nim czas?

Jak chcę spędzać wspólne momenty za 20, 30 lat?

O czym chcę rozmawiać lub co wspólnie robić, gdy moje dziecko będzie już dorosłe?

Jak na co dzień dbam o to, by relacja z moim dzieckiem była taka o jakiej marzę?

W życiu rodzinnym nie chodzi o liczbę wspólnie spędzonych godzin, lecz o to, co w tym czasie razem robimy, co jeszcze moglibyśmy robić razem i czy na pewno jest to NASZ WSPÓLNY CZAS.

Obraz do artykułu

Złodzieje czasu - czyli co systematycznie i po cichu kradnie nasz czas?

  1. Portale społecznościowe/ Internet
  2. Obijanie się, lenistwo
  3. Gadanie, plotkowanie
  4. Brak uporządkowania i organizacji
  5. Dojazdy
  6. Skąpstwo i chytrość
  7. Za dużo informacji i komunikacji
  8. Brak umiejętności.
  9. Telewizja.

Pomysły na spędzanie wspólnego czasu z dziećmi:

  • Gry – np. gry planszowe, gra w piłkę, gry drużynowe (przy większej ilości osób)
  • Zabawy plastyczne – np. lepienie z plasteliny, zabawa masą solną, wspólne malowanie
  • Zabawy w terenie – wycieczki rowerowe, spacery, podchody
  • Czytanie książek, wzajemne opowiadanie sobie historii
  • Wspólne gotowanie, pieczenie ciasteczek
  • Wspólne leniuchowanie i „nicnierobienie”.

3 zasady komunikacji z dziećmi:

  • MÓW
  • SŁUCHAJ
  • WYJAŚNIAJ - KOMUNIKATY TYPU „JA” I „TY”:
  1. Komunikat typu TY zawiera uogólnioną ocenę partnera bez wskazania na konkretne zachowanie, które jest jej podstawą. Wzbudza on często reakcję obronną, a nawet agresję. Przejawem komunikatu TY jest etykietowanie i ocenianie:
    1. Jesteś bezczelny!
    2. Tym razem sobie odpuściłeś, nie postarałeś się.
    3. Nigdy nie masz racji.
    4. Ty się wiecznie spóźniasz!

Komunikat typu JA uznawany jest za konstruktywny sposób wyrażania informacji pozytywnych i negatywnych. Akcentuje nadawcę, jego stan emocji, sytuacji lub zachowań. Pozwala na wyrażanie siebie, ale także w relacji z inną osobą:

  • Czuję się zlekceważona, kiedy spóźniasz się na obiad. → Jestem zła, ponieważ oddałaś mi tą książkę dopiero dzisiaj, a potrzebowałam jej wczoraj. → Jest mi przykro, gdy się tak do mnie zwracasz. → Czuję się fantastycznie, gdy nieoczekiwanie przygotujesz kolację.

Działanie komunikatu typu „TY”:

Powodowane jest w odbiorcy poczucie winy.

Nagana, krytyka, odrzucenie, poniżenie są odczuwane przez odbiorcę, przez co cierpi jego poczucie własnej wartości.

Odbiorca czuje się ukarany.

Odbiorca czuje, że jest lekceważony.

Prowokowana jest negatywna reakcja.

Utrudnione jest sensowne zakończenie rozmowy.

Działanie komunikatu typu „JA”

Nadawca daje coś z siebie i sygnalizuje zaufanie.

Motywy nadawcy stają się jaśniejsze.

Możliwe staje się otwarte mówienie o uczuciach i potrzebach.

Pozytywna atmosfera stwarza zaufanie.

Nadawca akceptuje swój udział w problemie.

NAUKA UWAŻNEGO SŁUCHANIA:

JAK NAUCZYĆ DZIECKO UWAŻNEGO SŁUCHANIA?

 

OSOBIŚCIE – DAJĄC DZIECKU PRZYKŁAD:

Kiedy zaczynasz rozmowę z dzieckiem:

Spójrz dziecku w oczy

Przerwij to, co robisz

Odłóż telefon, tablet, wyłącz telewizor

Wysłuchaj wszystkiego, co dziecko ma Ci do powiedzenia.

DLACZEGO DZIECKO NIE SŁUCHA?

Możliwe Przyczyny:

Jest zajęte zabawą, swoimi sprawami

W pomieszczeniu jest zbyt głośno, dziecko po prostu Cię nie słyszy

Jest w złym stanie psychofizycznym, np. jest zmęczone, źle się czuje, potrzebuje skorzystać z toalety

Może nie rozumieć słów, których używasz

Jest pobudzone emocjonalnie.

Dzieci do 6 - 8 roku życia żyją „tu i teraz”, nie potrafią przewidywać skutków podjętych działań, więc nie jest dla nich atrakcyjna nagroda w przyszłości, nie chcą przerywać czynności która dostarcza im przyjemności

Rodzic jest niekonsekwentny, ustępuje po kilku prośbach dziecka

Przyczyną możne być też niezdiagnozowana wada słuchu lub choroba uszu

Powodem mogą być zaburzenia np. koncentracji, uwagi, zaburzenia integracji sensorycznej, albo przyczyny psychiczne np. nerwica, lęki, depresja.

Co zniechęca dziecko do słuchania:

Intonacja (rozkazujący ton lub monotonny głos)

Głośność (mowa zbyt głośna lub zbyt cicha)

Pośpiech

Przerywanie dziecku

Jeżeli chcesz by dziecko Cię  słuchało, pracuj nad swoją postawą. Najczęstsze błędy rodziców, czyli czego nie robić!

Nie wyśmiewaj ani nie przezywaj - komunikat typu „Jak jesz? To obrzydliwe!” 

Nie stosuj przymusu -  „chodź tu”, „zrób to”

Nie obwiniaj -  „Ślady twoich brudnych palców znowu są na drzwiach! Nie możesz używać klamki? Ile razy muszę ci mówić! Nigdy nie słuchasz!”

Nie strasz - „Jeżeli zaraz nie wyplujesz gumy, sama ci ją wyjmę!”

Nie moralizuj, nie rób wykładu -  „Kiedy byłem w Twoim wieku, to takie zachowanie było nie do pomyślenia!”.

Nie przybieraj postawy męczennika - „Chcesz mnie wykończyć” „Wpędzisz mnie do grobu”

Nie porównuj „Zobacz jak twój brat grzecznie siedzi”

Nie bądź sarkastyczna/sarkastyczny „Znowu zostawiłeś zeszyt w szkole, czyli uznałeś, że już wszystko wiesz i nie musisz się uczyć na jutrzejszy test. Pięknie, na pewno dostaniesz 6”

Nie prorokuj „Bądź nadal takim egoistą, a zobaczysz nikt nie będzie chciał się z tobą bawić”.

SŁOWA, KTÓRE KAŻDE DZIECKO POWINNO USŁYSZEĆ:

Foto da artykułu

Jesteś ważny.

Co o tym myślisz?

Dziękuję, proszę, przepraszam.

Jestem z Ciebie dumny.

Jestem po Twojej stronie.

Ufam Ci

Świetnie to zrobiłeś.

Jesteś kochany.

Wszyscy popełniamy błędy.

Słucham Cię.

Rozumiem, co teraz czujesz. Masz do tego prawo.

Uwielbiam spędzać z Tobą czas.

Wierzę w Ciebie.

Opowiedz mi o tym.

Czy wiesz jakie są konsekwencje takiego wyboru?

Jaki masz pomysł na… ?

Sprawiasz, że się uśmiecham.

Wiem, że zrobiłeś wszystko, co w Twojej mocy.

Chciałbyś o tym porozmawiać?

Cieszę, się że jesteś.

Zawsze możesz do mnie przyjść się przytulić/ porozmawiać.

Kocham Cię.

Obrazek do artykułu

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej i Wsparcia Rodziny w Dąbrowie Tarnowskiej wyraża podziękowanie za  współpracę wszystkim uczestnikom szkoleń i prelekcji w dniach 11 maja 2018 r, 24 maja 2018 r oraz 21 czerwca 2018r oraz prowadzącym  Pani psycholog Natalii Lech i Pani Roksanie Murczek oraz Pani Marioli Garncarz Asystentowi rodziny zatrudnionych w MOPSiWR w Dąbrowie Tarnowskiej za przedstawienie ważnych informacji na temat  zaniedbania dzieci oraz zakresu działań i możliwości asystenta rodziny.

MOPSiWR w Dabrowie Tarnowskiej